CUPLAJE -CURS
1.Definire.Functii.Clasificare
2.Caracteristici constructive si functionale
1.1.Definire.
Cuplajele sunt organe de masini ce asigura legatura permanenta sau intermitenta
necesara transmiterii miscarii de rotatie de la un arbore la altul sau de la un
organ de masina la altul montat pe acelasi arbore, fara a se modifica valoarea
si sensul momentului de torsiune.
1.2.Functii.
Ele se pot
utiliza si pentru realizarea legaturii intre un arbore si piesele
montate liber pe acesta: roti dintate, roti de transmisie, roti pentru lant,
etc. De asemenea pot servi ca elemente de siguranta (limitarea de
moment, limitarea de turatie sau sens). Utilizarea cuplajelor mai permite
alegerea unei serii de cerinte tehnologice:
- § capacitate de transmitere totală a momentului de torsiune;
- § capacitate de atenuare a şocurilor si oscilatiilor daunatoare ce apar in ntimpul exploatarii;
- § capacitate de preluare temporară a unor suprasarcini;
- § greutate si dimensiuni constructive cât mai reduse;
- § asigurarea condiţiei de interschimbabilitate
- § fiabiliate
- § mentenabilitate
2. Caracteristici
functionale si constructive
2.1. In organele
unui cuplaj actioneaza urmatoarele sarcini:
-
- momente de torsiune util care trebuie transmis;- sarcini dinamice care se manifesta in timpul regimului tranzitoriu;- sarcini datorate socurilor si vibratiilor, in regim tranzitoriu sau stationar de functionare;2.2. CaracteristiciI.Cuplaje permanente fixe ( rigide )Cuplajele permanente fixe imbina rigid doi arbori formand un tot unitar. Utilizarea acestor cuplaje impune o coaxialitate perfecta a organelor cuplate, deoarece chiar abateri foarte mici de la coaxialitate ( radiale sau unghiulare ) produc tensiuni suplimentare importante in linia de arbori si reactiuni periculoase in lagareCuplajele fixe pot prelua atat momente de torsiune cat si momente incovoietoare. In scopul reducerii momentelor incovoietoare care actioneaza asupra acestora, se recomanda asezarea lor cat mai aproape de reazem.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu