vineri, 5 iulie 2013

Lagare cu rostogolire

LAGĂRE  CU  ROSTOGOLIRE



Lagărele cu rostogolire se obţin prin înlocuirea cuzinetului din lagărele cu alunecare printr-un rulment.
Rulmentul este un organ de maşină care transformă mişcarea de alunecare dintre corpurile sale de rulare, în mişcare de rostogolire.
Elementele componente ale rulmenţilor sunt (fig1, fig 2):
Lagar cu rostogolire- parti componente

        -     inel exterior;
-          inel interior;
-          colivie;
-          corpuri de rulare.
Inelul exterior şi cel interior formează calea de rulare.
Corpurile de rulare au diferite forme: bile, role, ace etc.
Colivia serveşte la menţinerea unei distanţe constante între corpurile de rostogolire. Se execută din : oţeluri obişnuite, bronz, duraluminiu, materiale plastice.
Dimensiunile unui rulment sunt (fig 2):
§  d – diametrul nominal corespunzător diametrului nominal al fusului;
§  D – diametrul exterior al rulmentului corespunzător diametrului interior al corpului lagărului;
§  B – lăţimea rulmentului.
Avantajele utilizării lagărelor cu rostogalire:
-reducerea pierderilor prin frecare;
-turaţii mai mari (până la 20.000……….30.000 rot / min);
-consum redus de lubrifiant.
Dezavantaje :
-dimensiune radială mai mare decât a lagărelor cu alunecare ;
-rigiditate mai mare ;
-rezistenţă mai mică la şocuri ;
-necesită precizie mare de execuţie şi montaj.
Materiale : căile de rulare şi corpurile de rulare sunt cele mai solicitate şi de aceea se execută din oţeluri speciale pentru rulmenţi : RUL 1, RUL 2  (STAS 1456/1- 80).
Colivia se execută din : oţeluri obişnuite, bronz, duraluminiu, materiale plastice.
Se pot confecţiona prin ştanţare (presare) sau pot fi "masive" 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu