LAGĂRE CU ROSTOGOLIRE
Lagărele cu rostogolire se obţin
prin înlocuirea cuzinetului din lagărele cu alunecare printr-un rulment.
Rulmentul este un organ de
maşină care transformă mişcarea de alunecare dintre corpurile sale de rulare, în
mişcare de rostogolire.
Elementele componente ale
rulmenţilor sunt (fig1, fig 2):
Lagar cu rostogolire- parti componente |
- inel exterior;
-
inel interior;
-
colivie;
-
corpuri de rulare.
Inelul
exterior şi cel interior formează calea de rulare.
Corpurile de
rulare au diferite forme: bile, role, ace etc.
Colivia serveşte
la menţinerea unei distanţe constante între corpurile de rostogolire. Se
execută din : oţeluri obişnuite, bronz, duraluminiu, materiale plastice.
Dimensiunile unui
rulment sunt (fig 2):
§
d – diametrul nominal corespunzător diametrului nominal
al fusului;
§
D – diametrul exterior al rulmentului corespunzător
diametrului interior al corpului lagărului;
§
B – lăţimea rulmentului.
Avantajele
utilizării lagărelor cu rostogalire:
-reducerea pierderilor prin frecare;
-turaţii mai mari (până la
20.000……….30.000 rot / min);
-consum redus de lubrifiant.
Dezavantaje :
-dimensiune radială mai mare decât a
lagărelor cu alunecare ;
-rigiditate mai mare ;
-rezistenţă mai mică la
şocuri ;
-necesită precizie mare de execuţie şi montaj.
Materiale :
căile de rulare şi corpurile de rulare sunt cele mai solicitate şi de aceea se
execută din oţeluri speciale pentru rulmenţi : RUL 1, RUL 2 (STAS 1456/1- 80).
Colivia se execută din :
oţeluri obişnuite, bronz, duraluminiu, materiale plastice.
Se pot confecţiona prin ştanţare (presare) sau pot
fi "masive"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu